پروسه درمانی

ترمیم های غیر مستقیم کامپوزیتی

ترمیم های غیر مستقیم کامپوزیتی

ترمیم غیر مستقیم دندان

برخلاف ترمیم مستقیم دندان در ترمیم های غیر مستقیم تمامی اعمال و اقدامات در خارج از دهان و در لابراتوارهای دندانپزشکی و توسط لوازم و تجهیزات تخصصی پیشرفته انجام می گیرد و برخلاف روش ترمیم مستقیم، معمولا بیش از یک جلسه طول می کشد. روش ترمیم غیر مستقیم دندان با توجه به این که نیازمند اقدامات، ابزار و مواد بیشتری می باشد نسبت به روش ترمیم مستقیم دارای هزینه های بیشتری می باشد. در صورت ایجاد آسیب های دندانی گسترده تر و شدیدتر بر خلاف ترمیم مستقیم دندان، ترمیم غیر مستقیم می تواند ظاهر با ثبات تر و زیباتری را برای دندان هایتان به ارمغان بیاورد. ترمیم غیر مستقیم دندان شامل مواردی همچون روکش، لمینت دندان، بریج(یا همان پل) دندان، تاج دندان، ایمپلنت دندان، آنلی و اینلی می باشد که در ادامه هر کدام را به اجمال مورد بررسی قرار می دهیم.

ونیر:

ونیر روکش هایی هستند که به منظور سفید و زیبا نشان دادن دندان ها و ایجاد ظاهری زیبا و جذاب در آن ها به کار برده می شوند. در واقع ونیر ها لایه هایی نازک هستند که در جهت ترمیم دندان ها کاربردهای فراوانی دارند.

بریج(پل):

بریج ها پروتزهای مصنوعی هستند که به دندان های فرد و یا ایمپلنت ها چسبانده می شوند. بریج ها ممکن است طلا یا آلیاژهای فلزی،کامپوزیت و یا سرامیک شاخته شوند.

جایگزینی دندان پر شده با ایمپلنت یا ونیر

ایمپلنت:

ایمپلنت در واقع پایه است که دندانپزشک به وسیله پیچ آن را درون فک بیمار قرار می دهد و سپس با روکش دندان فضای خالی آن ها را پر می کند.

اینلی:

اینلی به نوعی پرکردگی جامد گفته می شود که درون آزمایشگاه تولید و سپس درون حفره دندانی قرار می گیرد.

آنلی:

آنلی نیز ماند اینلی درون لابراتوترساخته می شود اما برخلاف اینلی علاوه بر سطوح جونده، اطراف آن را نیز پوشش می دهد.
لازم به ذکر است که اینلی و آنلی های کامپوزیتی در مطب توسط دکتر منوچهری انجام میشود. این روکش ها مانند کامپوزیت هم رنگ دندان هستند. می توان گفت که آن ها بیشتر دچار سایش و تغییر رنگ هستند و مقاومت و استحکام آن ها از پرسلن و یا ترمیم های فلزی کمتر است.

حال که انواع روش ترمیم غیرمستقیم را شرح دادیم باید بگوییم که موادی که در ترمیم غیرمستقیم استفاده می شوند کاملا سالم و بهداشتی هستند. این مواد موجب می شوند که ترمیم دندان های آسیب دیده کاملا ایده آل و شبیه به سایر دندان ها انجام شود. از جمله مزایای ترمیم غیر مستقیم دندان نسبت به ترمیم مستقیم دندان این است که دارای ماندگاری بیشتری هستند و هیچ فشاری را درون دندان و یا در محل اتصال خود ایجاد نمی کند.در مطب ما اینگونه ترمیم های غیر مستقیم با بروزترین روش های ممکن با بستن رابردم وبا بهترین مواد و متریال روز دنیا انجام میشود. 

سخن آخر

ترمیم غیر مستقم دندان نسبت به ترمیم مستقیم گران تر می باشد اما با در نظر داشتن تعداد دفعات ترمیم مستقیم باید گفت که ترمیم غیرمستقیم به صرفه تر است. در روش ترمیم غیر مستقیم اجزای ساخته شده نیازی به تعویض و جایگزینی ندارند و می توانید مدتی بسیار طولانی از آن ها استفاده کنید. در ترمیم مستقیم دندان در برخی موارد نیاز است که مواد پرکننده دندان تعویض شوند که این امر موجب تضعیف بافت دندان شده و به مرور زمان ممکن است آسیب های بیشتری به آن وارد کند تا حدی که برای محافظت از آن نیاز به قرار دادن روکش بر روی دندان باشد. به طور کلی می توان گفت که ترمیم غیر مستقیم دندان ها روشی بهتر، برتر و موثر تر از روش ترمیم مستقیم دندان است به همین جهت موجب ماندگاری بهتر و بیشتر دندان ها می شود.
از آن جایی که دندان ها نقش بسیار مهم و بسزایی در زیبایی و سلامت انسان دارند توجه و مراقبت از آن ها امری بسیار ضروری و غیر قابل اهمال است. برخی مواقع به دلیل سهل انگاری و یا هر دلیل دیگری دندان های ما دچار آسیب می شوند و به ترمیم نیاز پیدا می کنند. راه های مختلفی برای ترمیم این آسیب دیدگی ها وجود دارد که در این مقاله به آن ها اشاراتی کردیم البته ما با حفظ بهداشت و مراقبت از دهان و دندان خود می توانیم به راحتی از ایجاد آسیب به آن ها جلوگیری کرده تا دیگر نیازی به ترمیم آن ها نداشته باشیم. هیچ چیزی هر چند که مستحکم و زیبا باشد نمی تواند جای دندان های اصلی انسان را بگیرد. بنابراین اولین توصیه ما به شما این است که هر چند وقت یکبار حتما به دندانپزشک مراجعه و از سلامت دندان های خود اطمینان حاصل کنید.